Docere och Eventyr lanserar trendpodden Kristallkulan

Tillsammans med Eventyr, Nordens största eventbyrå, lanserar Docere i dagarna trendpodden Kristallkulan.

Att man som eventbyrå går samman med en omvärldsanalys- och trendbyrå för att skapa en pod är inte alls särskilt konstigt menar Martin Lee, strateg på Eventyr och programledare för podden.

– Utifrån min yrkesroll så försöker jag alltid hitta sätt att missionera kring nyttan med trendspaning. Men framförallt så blir det bra innehåll eftersom trender förändras hela tiden. Det gör att vi kan erbjuda någon form av underhållande nyhetsvärde, vilket nästan alltid leder till bra engagemang över tid. I sammanhanget är dessutom pod-formatet väldigt lättillgängligt.

Det första avsnittet är precis 30 minuter långt och avhandlar trender inom Kultur & Fritid, men det finns redan en färdig plan för åtminstone 10 avsnitt till enligt Jörgen Ramnelöv, delägare på Docere och ansvarig för trendsajten Buzzter.

– Vi försöker tänka i säsong och har då utgått från huvudrubrikerna i vår årliga trendrapport. I nästa avsnitt tänker vi ta oss an aktuella trender kopplade till Arbetsliv och längre fram teman som Värderingar, Utbildning och Media.

Att det blev en pod tillsammans med just Eventyr var både en lycklig slump och menat att hända säger Bobo af Ekenstam, medgrundare av Docere.

– Jag och Jörgen hade pratat om olika format för att nå ut lite bredare precis innan Eventyr ringde och presenterade pod-idén för oss. Man kan säga att tajmingen i kombination med gemensamma intressen och personkemi var perfekt.

Förutom Bobo, Jörgen och Martin får vi även höra Eventyrs Nina Mittjas, före detta reporter på SR, ta tempen på aktuella trender under vinjetten ”Nina på stan”. Premiäravsnittet av Kristallkulan finns nu på Spotify, eventyr.se, docere.se samt på Kristallkulans facebook-sida.

Lyssna på första avsnittet här!