Fördjupade studier om den digitala framtiden

Digitaliseringen är en av de största och viktigaste förändringskrafterna i samhället just nu. Alla kommer att påverkas av effekterna. Alla kommer att behöva tänka nya tankar och anpassa sig till nya förutsättningar.

Vi har genomfört fyra olika projekt (tillsammans med företag som Ica, Tele2, Swedavia, Telia, Swedbank, Sveriges Ingenjörer mfl) där vi har analyserat framtidens digitala konsument, shopping, samhälle och kompetens på djupet.

Att förstå hur konsumenterna och dess beteende förändras av den digitala tekniken är nödvändigt för att kunna anpassa strategi, kommunikation, utveckla nya tjänster, samt verksamhetsmodeller till nya förutsättningar. Vi anser att det idag saknas en helhetsbild över hur den digitala utvecklingen kommer att påverka vårt samhälle.

Projekten har haft i syfte att identifiera, undersöka, analysera och belysa avgörande framtida förändringar utifrån ett digitalt perspektiv.

Vi har genomfört följande projekt:

Framtidens digitala konsument (2017)

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 09.30.43.png

Syftet med detta projekt var att belysa digitaliseringens effekter på den framtida konsumenten och generera insikter om hur den digitala konsumenten kommer att tänka och agera.

Deltagande organisationer var: Ica Sverige AB, Tele2, Sveriges Ingenjörer, Swedavia och Bonnier Broadcasting

Framtidens digitala shopping (2018)

Syftet med detta projekt var att belysa digitaliseringens effekter på framtidens shopping och generera insikter om hur konsumenten kommer att tänka och agera när det kommer till shopping framöver.

Deltagande organisationer var: Ica Sverige AB, Telia Company, Swedavia, Tikkurila och Swedbank

Framtidens digitala samhälle (2019)

Skärmavbild 2021-09-01 kl. 09.39.55.png

Syftet med detta projekt var att belysa digitaliseringens effekter på framtidens samhälle och generera insikter om hur medborgarna kommer att tänka och agera.

Deltagande organisationer var: Solna Stad, SKL, SKL Kommentus, Rädda Barnen och Sos Alarm AB

Framtidens digitala kompetens (2020)

Syftet med detta projekt var att belysa digitaliserings effekter på framtidens kompetensbehov och generera insikter kring hur och vad organisationerna behöver tänka på när det gäller kompetensutveckling.

Deltagande organisationer var: Lantbrukarnas Riksförbund, Nova Utbildning AB, Oskarshamns Kommun och Trygghetsstiftelsen


För mer information om projekten kontakta projektledare Bobo af Ekenstam på bobo@docere.se eller 0703-661539.