En fördjupad studie om den digitala framtiden - Metaverse
Vi har under de senaste åren genomfört fyra projekt (tillsammans med företag och organisationer som Ica, Tele2, Swedavia, Telia, Swedbank, Sveriges Ingenjörer, SKL, Sos Alarm mfl) där vi har analyserat framtidens digitala kompetens, konsument, shopping och samhälle på djupet. Under 2022-2023 planerar vi att genomföra ännu ett projekt med fokus på digitalisering. Denna gång med metaverse och vad det kommer att innebära som huvudfokus.
Digitaliseringen är en av de största och viktigaste förändringskrafterna i samhället. Alla kommer att påverkas av effekterna. Alla kommer att behöva tänka nya tankar och anpassa sig till nya förutsättningar.
Människors liv kommer att förändras på många olika sätt. Vi kommer att förändra hur vi tar till oss information, hur vi använder olika tjänster, var och hur vi shoppar, vilka värderingar och beteenden vi bär med oss och mycket mer.
Digitala drivkrafter som blockkedjeteknik, Virtual Reality, Artificiell Intelligens med flera kommer att förändra vår digitala upplevelse på många sätt och ta den till en helt ny nivå.
Att förstå hur individer och dess beteende förändras av den virtuella tekniken är nödvändigt för att kunna anpassa strategi, kommunikation, utveckla nya produkter och tjänster, samt affärsmodeller till nya förutsättningar. Vi anser att det idag saknas en helhetsbild över hur den digitala utvecklingen och metaverse/virtuella plattformar kommer att påverka människors beteende.
Det här projektet kommer att identifiera, undersöka, analysera och belysa avgörande framtida förändringar utifrån ett digitalt perspektiv.
OM PROJEKTET
Syftet med detta projekt är att belysa den framtida utvecklingen av ett ”metaverse” och dess effekter på framtidens organisationer samt generera insikter om hur individer kommer att tänka och agera när det kommer till hur man arbetar, shoppar, kommunicerar, umgås med mera framöver.
PROJEKTETS OLIKA DELAR:
Trendanalys: Det kommer att genomföras en trend-workshop. Syftet med den är att kartlägga nuläget kring alla viktiga trender och förändringar som relaterar till digitalisering.
Kvantstudie: En kvantitativ undersökning kommer att genomföras. Syftet är att få en säker utgångspunkt för hur människor ser på framtidens kompetens i nuläget, både om när det gäller påverkan från dagens teknik och framtidens.
Framtidsstudie: För att skapa en bild av hur digitaliseringen utvecklas på lite längre sikt tar vi fram ett antal framtidsbilder.
Konsekvensanalys: Efter genomförda trendanalyser, konsumentundersökning och framtidsstudie genomförs en gemensam workshop där vi tillsammans diskuterar och analyserar konsekvenserna av det resultat som projektet genererat.
Slutrapportering: En slutrapport och slutpresentation kommer att samla alla fakta, analyser och slutsatser som framkommit under projektet. Rapporten blir ett exklusivt material för de deltagande företagen.
Studieresa: Vi kommer under projektet att genomföra en studieresa till någon av världens digitala metropoler. Vi genomför under fyra dagar studiebesök hos de ledande digitala företagen inom kompetens och digitalisering för att skapa oss en uppfattning om forskningsfronten och hur dessa företag själva ser på framtidens kompetens. Kostnad för resan tillkommer.
Deltagare
Projektet startar i december 2022. Vi riktar oss till företag, organisationer och andra aktörer som ser behov av att på ett djupare plan förstå hur den digitala utvecklingen inom virtual reality, augmented reality, kryptoteknik och virtuella världar påverkar framtiden och som ställer nya krav på allt från arbetsliv, försäljning, marknadsföring, innovation till kundmötande.
Beställ prospekt
Skicka dina uppgifter så återkommer vi snarast med mer information om projektet och dess upplägg.
För mer information om projektet kontakta projektledare Bobo af Ekenstam på bobo@docere.se eller 0703-661539.